Vakantie, familie en lieve vrienden! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eveline Grootel - WaarBenJij.nu Vakantie, familie en lieve vrienden! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Eveline Grootel - WaarBenJij.nu

Vakantie, familie en lieve vrienden!

Blijf op de hoogte en volg Eveline

24 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ja, ik weet het: het is nogal een tijdje geleden sinds mijn laatste blog. Dat komt doordat het hier natuurlijk vakantie is geweest en het gewoon te druk had met leuke dingen. Maar ik zal jullie een beetje besparen en alleen de hoogtepunten van de vakantie noemen, ondanks dat dat er ook toch wel behoorlijk veel waren.

Dag 116, Vrijdag 20dec
Davey is jarig. We zijn lekker ergens gaan ontbijten met een champagne ontbijt, wat Davey natuurlijk wel waardeerde. Daarna zijn we richting Table View gereden om de leuke foto’s te maken voor het echte kerstgevoel. Kerstmuts op, bikini aan en op de foto met in de achtergrond de Tafelberg. Wat wil je nog meer? Ohja, wacht, dit is helemaal geen kerstgevoel! Ik wil kou en sneeeuuww! Maar dat gaat helaas niet lukken hier, dus hebben we maar lekker op het strand gelegen en daarna nog een cocktailtje gedronken op Davey. In de avond zijn we naar de Bay Harbour Market gegaan, waar we lekker hebben gegeten en ’s avonds wilde Davey erg graag uit, maar Stijn, Karin en ik hadden daar niet zoveel zin in. Want wij wisten natuurlijk dat het de volgende dag één groot feest zou gaan zijn. Want jaaaaa, Stijn en ik hebben een surprise party voor onze Davey georganiseerd. Wat zijn wij toch lieeeeef!

Dag 117, Zaterdag 21dec
Roderick en Robin komen vandaag aan in Kaapstad! Ik heb hen dus lief opgehaald van het vliegveld waar ik met tranen in mijn ogen stond toen ze EINDELIJK door de deuren kwamen. Ja, ik was blij! En vanavond werd het feest nog groter, want: Jippieeeeee! Eind van de middag begon de surprise party van Davey. Stijn en Karin hebben de hele dag een beetje rondgehangen in de stad en om 17:30u was het SUPRIIIIIIIIIISEE! Volgens mij was het best een verrassing, in ieder geval is het wel zeker dat het een ontzettend gezellig en geslaagd feest was. Voor Roderick en Robin was het natuurlijk al helemaal een goede binnenkomer, want zij hebben meteen (bijna) iedereen ontmoet die wij hier kennen.

Dag 120, Dinsdag 24dec
Kerstavond in Kaapstad. Tsja, wat moet je hier dan doen? Nouuu, wij hadden een top idee; braaien natuurlijk! Maar niet zomaar braaien, eerst hadden we een lekker voorgerecht (mam, ik had aardappelkoekjes gemaakt, maar die van jou zijn toch echt wel veel lekkerder). Daarna hebben we dus lekker vlees op de braai gelegd en als dessert hadden we ijs. Het was echt zo ontzettend gezellig. Niet met de hele familie thuis, maar het kwam behoorlijk dichtbij. Het was zo onwijs gezellig, het voelde echt alsof we one big happy family zijn.

Dag 121, woensdag 25dec
Eerst kerstdag was ook heerlijk. Eerst zijn we even naar het strand geweest en daarna ben ik met Roderick en Robin richting Stellenbosch en Franschoek gereden, waar alle wijnhuizen liggen. ’s Avonds hebben we ontzettend lekker gegeten bij Den Anker, een Belgisch restaurant in V&A Waterfront.

Dag 122, donderdag 26dec t/m dag 127, dinsdag 31dec: roadtrip met Roderick en Robin en natuurlijk New Years Eve in Kirstenbosch.

Dag 122, donderdag 26dec
De roadtrip zat vol met avontuur. Onze eerste overnachting was in Plettenberg Bay. Nadat we in het hostel waren aangekomen wilden we even wat gaan drinken, dus zijn we naar een tentje toegelopen waar je uiteindelijk super steil naar beneden moet lopen. Jaaa hoor, nou dat wordt feest als we omhoog moeten lopen. En wat gebeurt er als we net naar huis willen gaan? Je houdt het niet voor mogelijk, maar er stopte toevallig net een taxi voor de deur om mensen af te zetten. Dus wij zijn snel die taxi ingevlucht en hij heeft ons lekker de berg weer terug op gebracht.

Dag 123, vrijdag 27dec
Onze tweede plaats van bestemming was echt ongelofelijk. Roderick zou gaan zwemmen in Jeffrey’s Bay en daar hadden we ook een hostel geboekt. Nou, we komen aan bij het hostel: ‘nee, sorry, we hebben geen reservering van u staan’. Nouuu, krijg nou wat. Dus Robin en ik zijn naar de tourist office gegaan en hebben daar alle foldertjes van hostels en B&B’s gepakt die we zagen. Roderick en ik zijn rond gaan bellen. Nadat we allebei ongeveer zo’n 20 mensen aan de telefoon gehad hadden kreeg Roderick een nummer dat we moesten bellen en die persoon gaf weer een andere tip. Dus uiteindelijk via via via via, hadden we iets gevonden. In plaats van 90 rand voor een bed op een gedeelde kamer, werd het nu 400 rand per persoon voor een appartement boven iemands huis. Oh en dat was niet de enige tegenvaller van deze dag. Ik zei net dat Roderick zou gaan duiken toch? Nou, niet dus. Het bleek dat het helemaal niet in Jeffreu’s Bay was, maar ergens 50km terug. Dus uiteindelijk hebben we maar lekker bij het zwembad gelegen en ’s avonds zelf gekookt en naar het onweer gekeken wat verderop was.

Dag 124, zaterdag 28dec
Addo Elephant Park staat op de planning. De hele dag hebben door het park gereden en wij zijn tot de conclusie gekomen dat ze het eigenlijk Addo ZEBRA Park moeten noemen, want we zijn meer zebra’s tegengekomen dan olifanten. Aan het eind van de dag hebben we wel nog behoorlijk wat olifanten gezien en we hebben er zelfs eentje een paar meter van de auto verwijderd gehad. Zoooo gaaf!
Toen we het park uitreden moesten we naar onze overnachting. Wij dachten dat het maar eventjes rijden was en wij dachten ook dat het in een leuk chalet zou zijn, maar dit was toch niet helemaal het geval. We hadden uiteindelijk de gps coördinaten in de TomTom gezet en het bleek nog ruim 1,5uur rijden zijn. Dus op naar onze overnachting: ‘Woody Cape’. Na een half uur rijden kwamen we uit bij een onverharde weg en toen werd het pas echt leuk. Of najaa, leuk? Niet echt eigenlijk. In het begin was het nog wel grappig, maar na een tijdje werd het echt donker en we moesten nog iets van een half uur op dat pad rijden. En toen we aankwamen bleek het ook niet zo’n luxe chalet te zijn. Het was meer gewoon 4 muren met 2 stapelbedden en 2 eenpersoonsbedden. En het was allemaal super vies, dus we hebben snel even bier naar binnen getikt en zijn snel gaan slapen. De volgende morgen stond om 6uur de wekker, dus snel kleren aan en wegwezen!

Dag 125, zondag 29dec
Op naar Knysna! De mooiste plek in Zuid-Afrika na Kaapstad. Tenminste, van de plekken die ik heb gezien. We zijn meteen naar het uitzichtpunt ‘The Heads’ gereden. Hier hebben we heerlijk genoten van het uitzicht en daarna zijn we naar de haven gereden om te lunchen. Na de lunch hebben we een beetje geshopped en cocktails gedronken met oestertjes erbij! Daarna hebben we lekker in het hostel gezeten en even bijgekomen met een boekje en wat zon. ’s Avonds hebben we heerlijk sushi gegeten.

Dag 126, maandag 30dec
Even rijden, maar dan zit je wel in Hermanus! En wat zaten we in een ontzettend schattig hostel. De eigenaresse van het hostel was echt ontzettend aardig. We kwamen daar best laat aan, dus zijn meteen naar het centrum gelopen waar we lekker wat gingen eten. We hebben het daar echt geweldig gezellig gehad. Robin en ik hebben goed in de slappe lach gelegen en we hebben met z’n drieën ook nog hele goede gesprekken gehad. We zijn daarna met de tuktuk naar huis gegaan, want helemaal de ervaringen van Egypte weer terugbracht natuurlijk.

Dag 127, dinsdag 31dec
Nogal vroeg in de ochtend hebben Robin en ik Roderick weggebracht, want hij ging duiken. Nou Ro, veel plezier! Robin en ik hebben lekker ontbeten in het hostel en zijn daarna naar het centrum gegaan om een beetje te shoppen en wat te drinken. Rond 10uur zagen we Roderick weer boven water komen en daarna hebben we nog even lekker een koffietje gedronken.
En toen was het alweer tijd om terug naar Kaapstad te gaan. We zijn via de walvis route gereden, want dat wilde Rootje op de heenweg eigenlijk al zo graag. En dat was toch een ontzettend goede keuze geweest. Roderick reed en vond dat het eventjes tijd was om te stoppen om van het uitzicht te genieten. Wat was dat een goede timing zeg, we stonden er nog geen 3 minuten en Robin begon te schreeuwen dat ze iets zag. Nou geloofde ik het in eerste instantie niet, omdat het walvis seizoen al 2 maanden voorbij is, maar toen ik nog iets beter keek zag ik toch echt een walvis. Echt geweldig. Eerst hadden we al bavianen op de weg gehad en daarna hebben we gewoon nog 3 walvissen en ook nog zeehonden gezien.

Eenmaal thuis hebben we gezellig samen met Stijn, Karin en Davey gebraaid en daarna zijn we oliebollen gaan eten en jagermeister gaan drinken bij mensen in de straat, die toevallig 20 jaar in NL hebben gewoond. Na deze oliebollen zijn Robin, Roderick en ik naar Kirstenbosch gegaan, want daar gingen wij het nieuwe jaar inluiden samen met Goldfish! Dat was echt zo ontzettend gaaf. Ook wel een beetje raar, omdat ik toch gewend ben om met een grote groep oud en nieuw te vieren. Of dat nou vrienden of familie is. En in Nederland wordt natuurlijk altijd miljoenen euro’s aan vuurwerk in de lucht geschoten, wat hier absoluut niet het geval is.

Dag 129, donderdag 2jan
Vandaag werd ik ontzettend blij wakker, want ik zou Josephine ophalen van het vliegveld, nadat zij 3 weken was wezen reizen. Jeeeeeej! Wat was ik blij om haar weer te zien. Jaa, klink misschien raar, maar als je elkaar eerst suuuuper vaak ziet en alles met elkaar deelt wat je in dit land meemaakt en vervolgens zie en spreek je elkaar bijna 3 weken niet, dan ga je elkaar toch missen. Het jammere is alleen wel dat ze er maar 4 daagjes nog zal zijn en dan gaat ze alweer terug naar het koude Nederland. Des te meer reden om optimaal te genieten dus!

’s Avonds kreeg ik van Roderick en Robin een mooi cadeautje: champagne sunset cruise op een catamaran! Eefje is heeeelemaal blij. Dat was echt onwijs mooi. Ik had natuurlijk al wel vaker de zonsondergang gezien in dit land, maar als je dan op zo’n zeilboot zit met een glaasje champagne in je hand en de relaxte sfeer om je heen, ja dan kan het leven gewoon echt even niet mooier en beter! Heel erg bedankt Roderick en Robin, voor dit onwijs mooie cadeau! :D

Dag 130, vrijdag 3jan
Zooo, weer even een relax dagje tussendoor, dat is afentoe ook wel even nodig. Dus ik ben lekker met Josephine naar het strand gegaan en daar hebben we lekker een paar uurtjes gelegen (en ook weer een beetje verbrand, maar daar hebben we het maar niet meer over).
’s Avonds ben ik met Josephine, Roderick en Robin helemaal naar Langebaan gereden (1,5uur rijden) om naar een restaurant genaamd ‘Die Strandloper’ te gaan. Hier wordt alle soorten vis op de braai gelegd en je hebt iets van 8 gangen van die gebraaide vis. Ik vond dit zo ontzettend leuk. Niet alleen vanwege de heerlijke vis en de lekkere sfeer, maar ook omdat ik zo blij was dat Roderick en Robin Josephine eindelijk hebben ontmoet. We hebben ook echt veel afgelachen die avond. Het was gewoon geweldig, meer kan ik het niet over zeggen.

Dag 131, zaterdag 4jan
Vandaag zijn Roderick en Robin weer terug gegaan naar Nederland. Jeeeej, weer afscheid genomen, echt wel fijn! (NOT)

Dag 132, zondag 5jan
Ik was een beetje met Josephine aan het praten en toen kwamen we erachter dat zij in de 4,5 maand dat ze hier al is, nog nooit op Signal Hill is geweest. Dus hoppa, auto gepakt en op naar Signal Hill. Op Signal Hill heb je een prachtig uitzicht over bijna heel Kaapstad, dus dat is wel iets wat je absoluut gezien moet hebben. Joos en ik hebben hier nog even een leuke selfie fotoshoot gehouden en het was echt gewoon ontzettend gezellig. ’s Avonds hadden we het afscheid van Joos. Iedereen is naar Hout Bay gekomen, naar Pakalolo, waar we lekker wat gedronken hebben. Toen de bar dicht ging zijn we nog naar ons huis gegaan en daar hebben we allemaal stuk voor stuk lekker zitten janken vanwege het feit dat Joos morgen weg gaat.

Ja daar heb ik het toch echt even moeilijk mee gehad. Het is toch gek. Je komt allebei op dezelfde dag aan, leert elkaar meteen super goed kennen, gaat met elkaar op roadtrip en je deelt alles met elkaar 4,5maand lang. En dan moet je opeens afscheid van elkaar nemen. Het is gewoon gek. Natuurlijk mis ik iedereen thuis, maar ik heb afscheid van jullie genomen en ben naar een ander land gegaan waar ik nu mijn thuis heb. Ik mis iedereen natuurlijk stuk voor stuk, maar nu pas weet ik hoe jullie je allemaal eigenlijk hebben gevoeld toen ik door de douane liep op Schiphol.

Dag 139, zondag 12jan: Naar Mzoli’s en Goldfish in Shimmy Beach club
Jaaaa, we gaan naar Mzoli’s vandaag. Ik weet niet of ik het al een keer heb uitgelegd, dus ik zal even vertellen wat Mzoli’s is. Mzoli’s ligt in de township genaamd Gugulethu. Het is een ontzettend toeristische trekpleiser, maar er komen ook veel locals. Je komt er aan en je moet eerst in de rij staan bij de slager waar je je vlees uitkiest, dat betaal je en dan breng je je vlees naar achter waar een ontzettend grote braai is. Daar geef je je vlees af en dan kun je het na ongeveer een half uur/uur ophalen. In de tussentijd haal je aan de overkant van de straat je drinken, wat die mensen gewoon vanuit hun eigen huis verkopen. Daarna ga je Mzoli’s binnen en daar staan allemaal tafels en een DJ staat heerlijk Afrikaanse beats te draaien. Eerst zit je gewoon een beetje relaxt en dan ga je je vlees ophalen, lekker eten en als iedereen zo’n beetje klaar is met eten begint het feest pas echt. Iedereen gaat dan helemaal los op de muziek en de sfeer is zo ongelofelijk mooi. Dit is dus wat wij de hele dag hebben gedaan. We waren er om 12uur en om 19uur gingen we weer weg. Maar nog niet naar huis, nee. We hadden namelijk weer kaartjes gekocht voor Shimmy Beach Club waar Goldfish elke zondag optreed. Hier hebben we de zondag, het weekend en onze vakantie onwijs mooi afgesloten!

Dag 140 tot dag 144, maandag 13jan tot vrijdag 17jan
Deze afgelopen week zijn we weer vol aan de bak gegaan. De eerste 2 werkdagen waren personeelsdagen, die ontzettend interessant waren. Het jaar was niet heel positief afgesloten, maar het begin van dit jaar is onwijs positief begonnen. Iedereen heeft er weer zin in en je merkt het verschil en de positieve energie is echt te voelen.
Oh en de donderdag in deze week zijn we nog even Lions Head gaan beklimmen. Jaa haha, dat had ik even een beetje onderschat. Was uiteindelijk toch best wel zwaar, maar het was het waard! We waren precies op tijd op de (bijna) top. Aan de ene kant zag je de zon mooi het water in zakken en aan de andere kant zag je ondertussen de maan al opkomen. Dat was echt een onwijs mooi hoogtepunt van Zuid-Afrika!

Dag 145, zaterdag 18jan
Gister zijn twee vrienden van Davey gekomen, Dirk en Elza en vanaf het eerste moment kon ik het daar al goed mee vinden. Vandaag hebben we de hele dag met z’n drieën lekker thuis van de zon genoten en goeie gesprekken gevoerd. Vanavond vier ik mijn verjaardag, en wat was dat een mooi feestje. Het was echt ontzettend gezellig en ik ben echt gezegend met alle vrienden die ik hier nu heb. Stuk voor stuk geweldige persoonlijkheden. Ik had ook collega’s uitgenodigd en zodra zij binnen waren, werd de muziek overgenomen en kwamen er lekkere Afrikaanse beats uit de speakers. Met andere woorden, iedereen moest en zou dansen! En dat doet eefje dan wel hoor!

Dag 146, zondag 19jan
Vandaag was een beetje een brakdag. Helemaal niet extreem ofzo, maar wel gewoon lekker uitslapen en even chillen. Daarna zijn we met z’n allen naar Signal Hill gereden en vervolgens hebben we een drankje gedaan in Waterfront. Eenmaal thuis even een pizzaatje in de oven gegooid en toen was het toch al wel weer tijd om mijn bedje in te kruipen, want ik was wel een beetje moe.

Dag 147, maandag 20jan
Nou, weer een gewoon dagje werk. Niet zo heel boeiend dus. Het enige boeiende was dat ik ’s avonds eindelijk weer ben gaan hockeyen. In de zomer spelen ze hier vooral zaalhockey, omdat het buiten gewoon niet te doen is van de hitte. En het zal niet, ik ben toegewezen als vliegende keeper, wat ik absoluut niet erg vind, aangezien ik dat al zooo vaak heb gedaan.

Dag 148, dinsdag 21jan
Weer naar werk vandaag, maar deze keer gingen Elza en Dirk (de vrienden van Davey) mee. En ik ben daardoor weer even goed met beide benen op de grond gezet. Elza begon erg veel vragen te stellen en doordat ik hier onderhand natuurlijk al 5 maanden leef, zie ik bepaalde dingen als helemaal normaal. Door die vragen van Elza ben ik ook weer gaan nadenken en dat is eigenlijk heel goed. Weer even een goede reality check. ’s Avonds was ik dan ook helemaal kapot.

Dag 149, woensdag 22jan
Ennnnnn, je raad het waarschijnlijk al wel, weer een werkdagje. Ik heb ’s ochtends op iKhaya gewerkt en met de lunch ben ik naar huis gegaan en heb verder vanuit huis gewerkt. Helemaal prima. Elza was ook thuis, dus het was eigenlijk wel gezellig. Elza had het leuke idee om ’s avonds uiteten te gaan, maar het bleek dat niet iedereen het daarmee eens was. Na wat discussie zijn Elza en ik uiteindelijk met z’n tweeën uiteten gegaan. Ja, gek he? Het is een vriendin van Davey en ik ga met haar uiteten. Als je er over gaat nadenken is het inderdaad best raar, maar het rare is ook dat Elza en ik het zo ontzettend goed met elkaar kunnen vinden. Davey had het al voorspeld, maar dat moet altijd nog maar blijken natuurlijk. Maar de voorspelling was goed. Elza en ik konden het binnen 24uur al heel goed met elkaar vinden en toen we deze avond uiteten gingen hebben de meest uiteenlopende gesprekken gehad. Van heel diepzinnig tot de meest oppervlakkige onderwerpen.

Dag 150, donderdag 23jan
Jeetje, alweer de 150e dag, wat gaat dat hard. Volgens Stijn is het vanaf deze dag nog (maar) 78 dagen voordat we thuis zijn. Echt heel gek om over na te denken. We hebben gewoon weer gewerkt vandaag en ’s avonds hebben Elza en Dirk ons mee uiteten genomen, wat echt ontzettend lief was!

Dag 151, vrijdag 24jan
Davey, Dirk en Elza zijn vanochtend weggegaan om op safari te gaan. Morgen zijn zij weer terug, dus Stijn en ik hebben even een rustig huis. Wat toch best fijn is nadat we ongeveer al een maand met zoveel mensen in huis zitten. Vandaag moet ik een verslag afschrijven voor school, maar dat gaat helemaal goed komen. Vanavond hebben we het afscheidsfeest van onze Duitse vriend Simon, ben benieuwd.

Nou, dit was mijn update weer even. Ik begin mij steeds vaker te realiseren dat we nog maar zo’n korte tijd hier hebben. Ik ben mij hier zo thuis gaan voelen. Het leven, de mensen, het land, alles hier is gewoon zo mooi. Ik kan mij ook echt niet voorstellen dat ik iKhaya le Themba achter mij moet gaan laten. Ik ben echt verliefd geworden op alle kinderen en het is zo mooi om te realiseren dat ik het met iedereen op werk zo goed kan vinden. Ook met Nicky, zij is mijn baas, maar dat gevoel heb ik eigenlijk bijna niet. Ik kan het echt zo goed met haar vinden en ik zie haar echt als een vriend in plaats van een baas.
Ja, ik weet dat het nog niet zo ver is, maar ik begin het me toch echt steeds meer te realiseren en als ik eraan denk dat ik hier weg moet, word ik eigenlijk alleen maar ongelukkig. Ik ben hier zo goed op mijn plek, ik ben hier zo gelukkig!

P.S. Always think about yourself and about what you want instead of others!

  • 26 Januari 2014 - 12:21

    Cathy:

    Lieve Eefje,

    Heeel veel plezier met paps en mams!!! Leuk om te lezen hoe goed het met je gaat.

    Alvast een fijne verjaardag en dikke knuffel van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eveline

Mijn stage in Kaapstad, Zuid-Afrika. Nog nooit zo ver en lang van huis weg geweest, maar het gaat een top tijd worden, samen met Stijn en Davey. Hier kan die mooie tijd worden bijgehouden :)

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 9564

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 11 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: